HISTORIE HANÁCKÉHO AUTO MOTO VETERÁN KLUBU PROSTĚJOV.

 

Historie auto moto veteránského hnutí na Prostějovsku

 

Historie klubu sahá již do roku 1955. Nesmírnou zásluhu má pan Bohuslav Janota. V tomto roce půjčuje vůz Laurin&Klement z roku 1910 pro natáčení filmů Anna Proletářka a Tajemství krve. Vůz byl také na autosalonech v Ženevě, Helsinkách a Frankfurtu n/Moh.

               V roce 1961 je již založen kroužek historických vozidel při AMK Prostějov. Ještě v témže roce 21.5. se jede v Prostějově rychlostní závod historických vozů a motocyklů.

               V roce 1964 vzniká již klub historických vozidel v rámci AMK Prostějov. V roce 1966 dochází k ustanovení samostatného klubu “Veterán”. Klub má 18 členů, 10vozidel a 2 motocykly.

Jako vyvrcholení této etapy vývoje je v roce 1972 uspořádána cílová jízda historických vozidel na trati Plumlov – Prostějov a to ve dnech 16. – 17.září 1972 (jen pro informaci uvádím známá jména p. Panáček k vozidlům Benz Parcifal r.v. 1902, dále pan P.Moučka z Pardubic s vozidlem Laurin&Klement r.v.1907). Celkový počet účastníků byl 19 automobilů a 3 motocykly. V roce 1976 spolupracuje klub na zabezpečení hladkého průběhu „Celostátního srazu vozidel Praga“.  Na jaře 1997 probíhá pečlivě připravovaná testace historických vozidel.

               Stojí za pozornost rozdělení kategorií historických vozidel.

Historická vozidla jsou podle mezinárodních řádů FIVA rozdělena do těchto kategorií:

kategorie „ANCENTRE“ zahrnuje vozidla vyrobená do 31.12.190 včetně

kategorie „Veteran“ zahrnuje vozidla vyrobená od 1.1.1905 do 31.12.1918

kategorie „Vintage“ zahrnuje vozidla vyrobená od 1.1.1919 do 31.12.1930

kategorie „CLASIQUE“ zahrnuje vozidla vyrobená od 1.1.1931 do 31.12.1940 a vozidla podle seznamu sestaveného technickou komisí FIVA.

Další významnou akcí Prostějovského klubu pořádanou ve dnech 23.-25.června 1978 byl „I.sraz moravských historických vozidel“. Na tomto srazu dle startovní listiny bylo přihlášeno 9 motocyklů a 27 posádek aut. Bylo se na co dívat. Nejstarší motocykl Moto GuzziT r.v.1926  a nejstarší auto KAN 1911. I v dalších letech byl sraz pořádán. Bohužel se z těchto let  nedochovla žádná dokumentace.

Další dokumentace je IV. Moravský sraz historických vozidel. Mezinárodní auto-moto veterán soutěž. Internationale AUTO-MOTO Veteran Fahrt.

Soutěž probíhala ve dnech 21.-23.června 1985. Na start se postavilo 20 motocyklů a 51 automobilů. Nejstarší moto 1927 a nejstarší auto Tatra 11 1923.

 

Soutěž Z lázní do lázní

Historie motoristické akce v regionu

               Vše začalo v roce 2003. Po překvapivé návštěvě zástupcem Lázní Slatinice jsem byl požádán , jestli by náš autoklub byl ochoten uspořádat výstavu historických vozidel v parku Lázní. Celou akci měl původně zajistit Olomoucký autoklub, který na poslední chvíli účast odvolal. V rámci možností našeho klubu se výstava uskutečnila. Na této akci byl přítomen majitel Lázní ing.J.Vybíral. Jelikož se známe již delší dobu, došlo k dohodě -  pokud Lázně zaplatí poháry, uspořádáme příští rok soutěž. A tak vše začalo.

  Stanislav Valášek.

Od roku 2005 máme znak klubu a k němu byla vypracována legenda. Klubová vlajka nese také náš znak.