Testační komise poslední aktualizace 4.3.2024

 

Retestace v roce 2024

 

V tomto roce očekáváme větší nápor žádostí o retestování, proto jsme se rozhodli pro rok 2024 udělat všechny retestace vozidel hromadně, v několika termínech v období březen / duben 2024.  Ve zbytku roku již retestace probíhat nebudou! Proto prosím všechny, kteří v tomto roce chtějí retestace pod naším klubem udělat, aby se přihlásili na kontaktní mail prostějovského veteránklubu: veteranklubprostejov@seznam.cz a to nejpozději do 24.3.2024

 

Za testační komisi Petr Fišer.

 

***************************************************************************************************************************

 

Veteráni musí na technickou kontrolu

 
Od září začíná platit povinná technická kontrola (STK) pro veterány. Požadavky kontroly se budou lišit podle stáří vozů, vzniknou tři různé kategorie.
 
Pro STK budou veterány rozděleny na tři kategorie: novodobá historická vozidla (od 1. 7. 1972), poválečná vozidla (od 1. 7. 1953 do 30. 6. 1972) a předválečná a válečná vozidla (do 30. 6. 1953). Kontroly budou přizpůsobeny platné legislativě v době uvedení vozidla do provozu a tehdejším technickým požadavkům. Měření emisí se veteránů týkat nebude, pokud nemají řízený systém emisí. Ceny STK se pohybují od 700 do 1700 korun.
 
 
 
****************************************************************************************************

Změny ve způsobu testování historických vozidel

 

Na počátku roku 2023 vyšla ve sbírce zákonů novela zákona 56/2001 Sb., která se týká i historických vozidel. Na základě této novely bude od 1.září 2023 probíhat testování a retestování historických vozidel odlišně. V současné době se pracuje na vyhlášce 211/2018Sb, která má přesně stanovovat jasná pravidla.

Z toho, co je již v tuto chvíli jasné:

První testování HV za účelem zapsání do registru historických vozidel a získání SPZ pro HV.

· První úroveň testování (Klubová testace na historickou původnost vozidla) by měla probíhat obdobným způsobem jako doposud.

· Druhá úroveň testování. Od 1. září 2023 je Krajská testace jako taková zrušena. Technická způsobilost se bude nově posuzovat na stanicích STK. Podmínky kontrol bude stanovovat vyhláška 211/2018Sb. Stanice STK budou při schvalování HV vozidel pro provoz zohledňovat rok výroby a dle něj k vozidlu přistupovat. Nároky u STK „pro veterána“ tedy budou jiné pro vozidla z roku 1920 a např. z roku 1980. Připravovaná vyhláška by měla HV rozdělovat do 3 skupin, podle kterých budou stanice STK na vozidla nahlížet. U vozidel, která nejsou vybavena řízeným systémem se nebude provádět měření emisí.

· Platnost testace HV se prodlouží na 5 let.

· Dojde ke zrušení místní příslušnosti. Historické vozidlo půjde registrovat na kterémkoliv registru historických vozidel, tedy v kterémkoliv kraji.

· Vozidla registrovaná v registru silničních vozidel, která jsou otestovaná pouze na historickou původnost (na bílých SPZ) budou muset i nadále procházet klasickou STK. Platnost klubové testace však bude nově také 5 let.

 

Retestování HV.

· Obdoba standartního testování: Nejdříve musí proběhnout retestace u klubu, kde bude provedena kontrola všech údajů a historické původnosti. Dále musí majitel s vozidlem na stanici STK, která provede kontrolu technické způsobilosti.

· Platnost retestace bude opět na 5 let

 

Do 31. srpna 2023 se HV testují současným způsobem. Tedy klubová testace, krajská testace, platnost na 2 roky, poté prodloužení formou retestace. Vozidla testovaná pouze na historickou původnost (na bílých SPZ) jsou v období od 1. března 2023 do 31. srpna 2023 testovaná s platností na 2 roky, ovšem po tomto datu bude platnost testování zákonem automaticky prodloužena na celkově 5 let.

Za testační komisi Petr Fišer.

******************************************************************************************************

Prohlášení výkonného výboru AVCC AČR

 

Vážení kolegové,

po letech klidu a spolupráce je veteránské hnutí opět plné emocí, nejistoty a otázek jak to bude s provozováním našich milovaných veteránů v budoucnu.

 

Před časem několik našich kolegů veteránistů iniciovalo diskuzi o změně zákona č. 56/2001 Sb., zákon o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb. (dále jen zákon č. 56/2001 Sb.).

 

Tato skutečnost vedla k mnohaměsíčním vyjednáváním jak má vypadat definitivní změna zákona č. 56/2001 Sb., aby byla ku prospěchu veteránskému hnutí. Nakonec jsme došli k podobě návrhu, který byl podán ke schválení Hospodářskému výboru Parlamentu ČR. V návrhu bylo:

 

1. Prodloužení doby platnosti testování historického vozidla ze dvou na pět let.

 

2. Možnost přepisu vlastníka v Průkazu historického vozidla (průkaz se nemusí při každé změně vlastníka měnit, pokud nedojde k podstatným změnám na vozidle).

 

3. Možnost přihlásit vozidlo do registru historických vozidel na kterémkoli k tomu pověřeném registračním místě v ČR

 

4. Nutnost kontroly všech historických vozidel na STK.

 

Poslední změna, tedy kontrola všech historických vozidel na STK, byla zpočátku největší překážkou dohody všech zainteresovaných stran. Z hlediska veteránského hnutí byla zpochybňována z pochopitelných důvodů – historická vozidla je tak specifická skupina vozidel, která vyžaduje ve velké většině naprosto odborný přístup obsluhy STK, které na tyto úkony nejsou vůbec připraveny.

 

Po mnohaměsíčních vyjednáváních se dohodlo, že s podmínkou kontroly všech historických vozidel na STK bude veteránské hnutí souhlasit za předpokladu, že bude účastníkem vzniku prováděcích vyhlášek k tomuto bodu. Ve vyhláškách budou definovány podmínky, ze kterých budou historická vozidla na STK kontrolována, např. u některých věkových kategorií vozidel bude provedena pouze vizuální kontrola bez nutnosti projíždět linkou STK, neprovádění kontroly emisí a další podmínky specifické pro historická vozidla.

 

Hospodářský výbor Parlamentu ČR v tomto znění návrh na změnu zákona č. 56/2001 Sb., odsouhlasil dne 18.2.2021.

 

Dne 2.3.2021 byl však poslancem Petrem Sadovským (Hnutí ANO) podán pozměňovací návrh k zákonu č. 56/2001 Sb., který nebyl odsouhlasen Hospodářským výborem Parlamentu ČR, nebyl projednán s Ministerstvem dopravy ČR a ani s nikým z veteránského hnutí. Tento návrh naprosto likviduje dvacet let budovaný systém testování historických vozidel díky němuž jsme mohli svá historická vozidla bezproblémově používat. Právě tento návrh poslance Sadovského způsobil ve veteránském hnutí velké rozhořčení a emoce. Je k dispozici petice proti takovým změnám v systému testování, kterou podepsalo již na šest a půl tisíce osob.

 

Podle návrhu poslance Sadovského by byl zrušen současný systém testování a o tom, která komise bude testovat na historickou původnost bude rozhodovat úředník na krajském úřadě, bez znalosti problematiky historických vozidel i veteránského hnutí.

 

Na otázku jak mohu pomoci zvrátit nastalou situaci a přispět k zachování současného systému testování je v téhle chvíli asi jediná odpověď.

 

Zkontaktujte všechny své známé poslance a vysvětlete jim, že svým případným souhlasem se změnami zákona č. 56/2001 Sb., způsobí přinejmenším, slušně řečeno, rozladěnost značné části voličů a ztíží tím možnost provozovat jejich volnočasové aktivity.

 

Za výkonný výbor AVCC AČR

Mgr. František Čečil