PF 2018 a akce VCC Jičín v roce 2018

Vážení přátelé, kamarádi

Tak, jako každý rok, Vám přejeme řádnou porci bezproblémových kilometrů s vašimi plechovými miláčky a hlavně šťastné návraty domů!

U nás v Jičíně připravujeme pro sezonu 2018 opět tři tradiční akce:

12. května  -   Cena Prachovských Skal  (pro vozidla do r.v. 1987)

1. - 3. června  - Veteránem Českým rájem   ( vozidla do r.v. 1945)      

29. června - 1. července - Loukotě a řemeny v Jičíně ( pouze automobily do r.v. 1918 a řemenové motocykly)

Srdečně vás zveme na některou z připravovaných akcí, které jsou - jako vždy - svým charakterem především přátelským setkáním a výletem krajinou Českého ráje.

Pro připomenutí loňských Loukotí a řemenů můžete shlédnout video :

https://www.youtube.com/watch?v=4E2TlRAERfc

Video si můžete uložit pomocí tohoto odkazu: www.onlinevideoconverter.com/video-converter

Na setkání v roce 2018 se za celý organizační tým těší

Michal Geisler

VCC Jičín



Více zde: https://veteranklubprostejov.webnode.cz/z-nasi-posty/

PF 2018 a akce VCC Jičín v roce 2018

Vážení přátelé, kamarádi

Tak, jako každý rok, Vám přejeme řádnou porci bezproblémových kilometrů s vašimi plechovými miláčky a hlavně šťastné návraty domů!

U nás v Jičíně připravujeme pro sezonu 2018 opět tři tradiční akce:

12. května  -   Cena Prachovských Skal  (pro vozidla do r.v. 1987)

1. - 3. června  - Veteránem Českým rájem   ( vozidla do r.v. 1945)      

29. června - 1. července - Loukotě a řemeny v Jičíně ( pouze automobily do r.v. 1918 a řemenové motocykly)

Srdečně vás zveme na některou z připravovaných akcí, které jsou - jako vždy - svým charakterem především přátelským setkáním a výletem krajinou Českého ráje.

Pro připomenutí loňských Loukotí a řemenů můžete shlédnout video :

https://www.youtube.com/watch?v=4E2TlRAERfc

Video si můžete uložit pomocí tohoto odkazu: www.onlinevideoconverter.com/video-converter

Na setkání v roce 2018 se za celý organizační tým těší

Michal Geisler

VCC Jičín



Více zde: https://veteranklubprostejov.webnode.cz/z-nasi-posty/

 

*************************************************************************************************************************************

Vážení přátelé,

Veteran Klub Pardubice si Vás dovoluje pozvat na XXXVII. ročník MEZINÁRODNÍ VETERAN RALLYE Pardubice, který se uskuteční v sobotu 18. května 2019.

V příloze naleznete oficiální pozvánku.

Více informací naleznete na www.vccpardubice.cz .

Přihlášku on-line lze uskutečnit na https://docs.google.com/forms/d/1Y8c3WiDxZcU3xMh1gu47blRWnSkIuWeX1kJgxM8MIc4/edit?usp=sharing

 

Těšíme se na shledanou

 

Organizační výbor rallye

***********************************************************************************************

14. ročník soutěže HV Pojizeřím Železnobrodskem 2019


Vážení přátelé historických vozidel,

dovoluje si Vás touto cestou pozvat na již 14. ročník soutěže hist. vozidel Pojizeřím - Železnobrodskem 2019
Opět se sjedeme do hasičského areálu u lávky v Železném Brodě dne 25.5.2019 ( u tenisových kurtů a fotbalového hřiště )

V příloze je přihláška - prosíme vyplnit (slouží pouze pro potřeby organizátorů). Nezapomeňte vyplnit i příslušný počet obědů, který požadujete zajistit. Vše potom zašlete na e-mail: cz.moto@volny.cz

Odkazy na www stránky zde :

https://www.amkzeleznybrod.estranky.cz/clanky/pojizerim---zeleznobrodskem/

Propozice : https://www.amkzeleznybrod.estranky.cz/clanky/pojizerim---zeleznobrodskem/propozice-pojizerim---zeleznobrodskem.html

Přihláška :https://www.amkzeleznybrod.estranky.cz/clanky/pojizerim---zeleznobrodskem/prihlaska-2019.html

Startovní listina : https://www.amkzeleznybrod.estranky.cz/clanky/pojizerim---zeleznobrodskem/startovni-listina-2019.html

Za tým pořadatelů

Ing.Jiří Havrda
AMK Železný Brod

*********************************************************************************************************************

 

Vážení,
Posíláme vám níže uvedené informace týkající se akce RETROMOBIL GALA KRAKÓW.
Myslíme si, že pro vás a vaše členy by mohlo být zajímavé, abyste se účastnili akce a prezentovali své vozy.

Píši jménem hotelu AUTOMOBIL *** (www.automobilhotel.pl) - Krakov / Polsko a v souvislosti s velmi zajímavou událostí, kterou letos pořádáme v Krakově: RETROMOBIL GALA KRAKÓW.

Akce: RETROMOBIL GALA KRAKÓW

• Concours d'Elegance - auta až do roku výroby 1955

• prezentace vozů na vnějším nádvoří zámku WAWEL

• prezentace vozů na hlavním náměstí v Krakově

• Zámek Wawel - Royal Apartments - prohlídka účastníků

• návštěva solné baňky Wieliczka (prohlídková trasa a gala večeře)

Datum konání akce: 8. - 9. června 2019

 Motto události: Návštěva památek UNESCO
• historické centrum Krakova s ​​hlavním tržním náměstím
• WAWEL Royal Castle
• Solný důl ve Wieliczce

Místa světového dědictví: Královský hrad Wawel, hlavní náměstí a solná bašta Wieliczka jsou navštěvovány z tisíců turistů denně, takže veřejnost je velmi velká a může obdivovat auta.

Během RETROMOBIL GALA KRAKÓW bychom chtěli představit vzácná auta, která mají významnou historickou a technickou hodnotu, a proto je množství vozů omezeno na 30 kusů.
Auta budou posuzována porotou i veřejností.

Domníváme se, že tato událost by mohla být pro vás zajímavá, protože všechna místa prezentace automobilů jsou uvedeny na Seznamu světového dědictví UNESCO od roku 1978

Více informací o jízdním řádu a podmínkách použití najdete na stránkách AUTOMOBIL HOTEL: www.automobilhotel.pl (polsky, anglicky a německy)
Máte-li jakékoli dotazy, neváhejte a kontaktujte mě přímo.

***************************************************************

Chcete prodat nebo koupit? Můžete to udělat na Hungaroring Classic!
 
Fanoušci klasických automobilů se mohou setkat na Hungaroringu od 12. do 14. července. Událost Hungaroring Classic, organizovaná s velkým úspěchem v roce 2017, nabízí fanouškům automobilových sportů nebo jednoduše jízdy ještě větší škálu akcí.
Novinkou v programu bude dražba automobilů, proto čekáme na použití klasických prodejců automobilů. (Kupci jsou jistě více než vítáni na stránkách akce.)

S jakými vozy se mohou prodávající vztahovat?
Každé vozidlo, které má originál vozidla ST, nebo s projektovými vozy.

Pro více informací prosím napište na: info@hungaroringclassic.com

***********************************************************************************************

Vážení kolegové vetránisté, přátelé, kamarádi,

jménem pořadatelského teamu Veteran klubu Jičín vám přeji do nadcházejícího roku vše nejlepší,

mnoho krásných zážitků s vašimi historickými vozidly a především šťastné návraty domů.

Budeme rovněž rádi, pokud se v nadcházejícím roce rozhodnete navštívit některou z našich akcí, které pro vás připravujeme.

Tradičně pořádáme tři akce - vždy se jedná především o pohodové jízdy kouzelným krajem Českého ráje

17. - 18. května                - Cena Prachovských skal - pro vozidla do r.v. 1985 - letos poprvé dvoudenní

13. května - 2. června    - Vetránem Českým rájem - pro vozidla do r.v. 1945

5. - 7. července                - Loukotě a řemeny v Jičíně - pro vozidla do r.v. 1918 a řemenové motocykly

kromě uvedených jízd připravujeme na 15. února 2019 tradiční zimní setkání přátel loukotí a řemenů

bližší informace o všech připravovaných akcích najdete na našem klubovém webu:  www.vccjicin.cz

Těšíme se na viděnou !

za VCC Jičín Michal Geisler

********************************************************************************************

Vážený priateľ zasielam Vám pozvánku na našu akciu, ktorú sme tento rok pre vás pripravili.
Máme obmedzený počet vozidiel -60 a ubytovania na hoteli Kultúra, tak by som Ťa prosil o odpoveď či sa zúčastníš, alebo nie aby som mohol pozvánku poslať iným.
V prípade záujmu, poprosím prihlášku zaslať na moju uvedenú adresu.
Ak by ste mali priateľa s vozidlom do roku 1945 môžeš ho osloviť a poslať mu našu pozvánku
Teším sa na odpoveď.
S pozdravom.
Marián Sila.

Poznámka: Pro bližší informace o akci je možné si požádat na naší webové adrese:

veteranklubprostejov@seznam.cz

 ***************************************************************************************************

XI. Veteran Rallye v Kutné Hoře

Přeji pěkný den,

dovolte nám pozvat, stejně jako v předchozích letech, členy Vašeho klubu na tentokrát již  XI. ročník Veterán Rallye v Kutné Hoře, který se uskuteční v termínu 16. - 18. 8. 2019.

Pozvánku a přihlášku na akci  najdete v příloze tohoto mailu nebo na stránkách www.veterani-kh.cz.

Jeden z důležitých bodů pro Vaše přijetí je, vyplnit přihlášku vč. 3 fotek vašeho vozu a poslat ji zpět na mail david.cesek@dedeman.cz nebo dedeman@dedeman.cz

Po přijetí přihlášky se Vám určitě brzy ozveme a budeme Vás informovat o úspěšnosti přijetí do závodu (závod má velmi omezenou účast a vozidla vybírá komise).

Velice se těšíme na Vámi zaslané přihlášky, v případě dalších dotazů nás neváhejte kontaktovat.

S pozdravem,

David Češek

Dedeman, s.r.o.

Husinecká 903/10

130 00 Praha 3

mobil: +420 602 368 365

Tel.: +420 222 780 242

************************************************************************************************

Výstava veteránů v rámci festivalu Streetparty150

Dobrý den,
obracím se tímto na vás jménem Dopravního podniku města Brna, a. s., který v letošním roce slaví 150.
výroční městské hromadné dopravy v moravské metropoli. Tyto oslavy organizuje Dopravní podnik pod
záštitou primátorky statutárního města Brna, ve spolupráci s Technickým muzeem v Brně a dalšími
městskými i soukromými firmami.

Ale abych přešel k jádru věci:
Vyvrcholením oslav bude festival, konaný v sobotu 31. srpna 2019 na ulici Lidické, která bude vyklizená
a uvolněná pro pěší. Na této ulici budou probíhat přehlídky současných i historických vozidel MHD, soutěž
ve zručnosti řidičů tramvají a další program. A jelikož ulice je dlouhá a bude na ní velké množství uvolněných
parkovacích míst.

Rádi bychom proto na části ulice mezi Moravským náměstím a ulicí Lužáneckou zorganizovali otevřenou
výstavu historických vozů (vzhledem k volnému pohybu osob především automobilů), aby se tak doplnila
atmosféra historických vozů, které budou odstavené v kolejovém pásu uprostřed ulice. Namísto moderních
a často špinavých ojetin by tak na ulici v onen den parkovala daleko zajímavější auta.

Rozhodně není naším cílem představovat unikátní historické kusy závratné hodnoty, spíše bychom uvítali
vozy, které se dnes označují pojmem „retro“ a přispějí k atmosféře festivalu více, než střežené poklady.

Dovolil jsem si proto využít kontaktů, které jsem získal přes svého otce, aktivního veteránistu - Milana
„Hujera“ Vocílku, abych vám nabídl možnost vystavit některé ze svých vozů v rámci tohoto festivalu.

Prosím, obraťte se na mne v případě zájmu, abychom se předběžně domluvili na podmínkách spolupráce.  

 

S pozdravem,

Mgr. Milan Vocílka

TP-marketingu

 

Dopravní podnik města Brna, a.s.

Hlinky 64/151, Pisárky, 603 00 Brno

Tel.: 543 171 358

 

******************************************************************************************

www.pohotovostni-utvar-vb.cz

*********************************************************************************************

 

Vážení přátelé,
po delším přemlouvání, se mi podařilo přesvědčit pořadatele pražské motoristické výstavy Racing Expo,
aby současně uspořádal také výstavu historických automobilů a motocyklů, jako kdysi pořádal pan Štangl výstavu Retro Prague,
a jako jsou podobné výstavy pořádány po celé Evropě.

V listopadu 2018 se uskutečnil zkušební první ročník výstavy GLASURIT CLASSIC EXPO ,
kdy jsme společně s dalšími vystavovateli obsadili 2 haly výstaviště PVA, zajímavými vozidly.

Po vzájemné dohodě s pořadateli, jsme byl pověřen funkcí koordinátora celé příští výstavy, která bude v listopadu 2019.
Samozřejmě, že mým cílem zde bude pokud možno vystavit různá zajímavá historická vozidla z vašich bohatých sbírek,

ale současně je mým záměrem, připomenout také některá zajímavá kulatá motoristická výročí roku 2019, jako je třeba:
* 110 let Bugatti
* 100 let značky AERO
*   90 let počátku výroby automobilů AERO
*   70 let úspěšného startu vozu Aero Minor na závodě 24 h. Le Mans
*   50. výročí od představení některých vybraných automobilů Evropy
Chystáme soutěž elegance, motoristickou burzu a další zajímavý program, o kterém Vás budeme průběžně informovat.

Byl bych samozřejmě velice potěšen, když by jste i Vy, jako jednotliví sběratelé historických vozidel, nebo i celé kluby,
či motoristická muzea, nabídli na tuto výstavu své zajímavé stroje a prezentovali tak svou renovátorskou, ale i organizační činnost.
Pro nekomerční prezentaci jednotlivců, klubů, ale i muzeí, bude výstavní plocha zdarma.
 
Pokud se vám z jakýchkoli důvodů nepodaří realizovat na Glasurit Classic Expo 2019 vlastní výstavní expozici,
budeme potěšeni, když naši výstavu poctíte alespoň osobní návštěvou. Pro veteránisty a kluby připravujeme slevy na vstupném.
Již nyní si proto zapiště datum 8. - 10. listopadu 2019 do svých diářů.
 

Budu se těšit na naši vzájemnou spolupráci i setkání, a přeji příjemné prožití vánočních svátků i šťastný vstup do roku 2019.

**********************************************************************************************************************************************************************************

Ze stojanů zmizí nejpoužívanější benzín Natural 95.

 

Přeji Vám hezký den, a dovolím si připomenout, od 1.1. 2019 přichází další „bič Boží“ na stará  auta – zvýšený podíl ethanolu v benzínu. Ze stojanů zmizí nejpoužívanější benzín Natural 95.

 Partner ÚAMK, německý automotoklub ADAC, testoval benzín s vyšším podílem  etanolu (E10 je již několik let běžně k dostání v Německu) na vozidle Opel

 Signum 2,2 l vyráběném v letech 2003 až 2008. Výsledkem po ujetí 27 000 km  bylo poškození palivového čerpadla. Nejedná se přitom o žádnou výjimku.

 Značky jako Opel, Ford nebo Mercedes upozorňují, že je riskantní byť jediné  natankování E10 do vozidla, které není na toto palivo homologováno jako splňující evropskou normu Euro 4. Jde tedy o benzínové agregáty zhruba do roku výroby 2005.

 Odborníci doporučují jeho rozředění v nádrži. Další automobiloví výrobci dokonce ani toto nepřipouštějí. Hovoří o nutnosti vyčerpat, po nechtěném použití E10 do starého vozu, celou palivovou nádrž.  

 Co zavedení E10 od 1. 1. 2019 bude znamenat pro ČR?  

 Průměrný věk osobních automobilů v Čechách je asi 16 let. Vozy starší 10 let stále představují asi 60 % českého automobilového parku. Z nich je odhadem 2,5 milionu benzinových a takových, které mohou mít problémy do budoucna s novým palivem E10.

 Co s tím? Přestat je používat? Nesmysl. Počítat s tím, že je postupně vinou používání nového druhu benzínu zničí a majitelé pak vyřadí? Rozhodně to nebude většina motoristů. Koupit si nový automobil? S tak velkou obměnou se počítat nedá. Používat do starého auta benzín Natural 98, který neobsahuje žádné biosložky? Cena takového paliva je zásadně vyšší, a navíc vyšší oktanové číslo znamená vyšší opotřebovávání motoru, vyšší spotřebu oleje atd.

 Zkrátka ani tohle zdánlivě nejjednodušší řešení není tím pravým.

 Ideální řešení tohoto problému prostě neexistuje. Je to problém, který velmi rychle zasáhne miliony českých motoristů.

 Do přílohy Vám přidávám německý metodický materiál VDIK – VDA z roku 2011, který stanoví vozidla neschopná provozu na benzín Normal E 10 (95 oktanů, 10% ethanolu), Special E 10 (98 oktanů, 10% ethanolu) a Super E 10 (100 oktanů, 10% ethanolu). Např. na tento benzín mohou jezdit Fiaty až po roce výroby 2000 s Euro 3 (s určitými výjimkami) a s Euro 4 a 5. Na tento benzín nemohou jezdit všechny starší Škody, včetně Felicií a Fabií Euro 3 do roku výroby 2005 a později.  

 Na E 10 nemohou dlouhodobě jezdit, nebo se provoz nedoporučuje těmto typům vozidel: 

Škoda Felicia (typ 791, 795, 797), modelové ročníky 1995-2002 Škoda Favorit, Forman, Pick Up (typ 781, 785, 787) a všechny další modely, vyrobené před rokem 1989 Fiat – všechny modely včetně EURO 2 do roku výroby 2000 s výjimkou Barchetta 1.8 16V, Bravo (typ 182)/ Brava (typ 182)/ Marea/ Multipla/ Palio 1.6 16V, 2.0 16V, Punto (typ 188) 1.8 16V, Sitlo 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V. Platí to i pro Fiat 126 BIS a 126p až do ukončení výroby.

 Všechny automobily zn. Tatra. Všechny motocykly Piaggio vyrobené do 1. 1. 2000, včetně dvoutaktních.

 Všechny motocykly JAWA, ČZ, Manet, Stadion, Pionýr, Ogar…, všechny Velorexy – nemají palivový systém dlouhodobě odolný účinkům bioložky (leptání a bobtnání hadic, narušování pryžových těsnění a tekutých těsnění na bázi šelaku. Nikdo netestoval Trabanty a Wartburgy (vzhledem ke stáří a početnímu výskytu), na základě poznatků z provozu je předpoklad rozkladu pryžových těsnění, křehnutí hadic a praskání odkalovacích nádobek.

 A tak bychom mohli pokračovat dále – viz tabulka v metodickém VDIK – VDA v příloze.  

 Řešení?    

 Jen vybraný segment benzínových stanic bude od 1. 1. 2019 prodávat aditivovaná paliva bez bioložky (ethanolu), např. Benzina Verva 98 a Verva 100 (vozí se z Rakouska).  

Shell V Power Nitro – v letním období obsahuje 4% modifikované čistící bisložky ETBE a 3% bioethanolu Shell V Power Nitro Racing (100) – ethanol neobsahuje Maxxmotion 100 – ethanol neobsahuje Verva 98, 100 – ethanol neobsahuje, obsahuje přídavek ETBE Optimal 95e – ethanol obsahuje Carrera 100 (ÖMW) – 4,9% bioethanolu + 10% ETBE Shell V Power Diesel – bio neobsahuje Maxxmotion Diesel – je bio druhé generace Verva Diesel – bio obsahuje Optimal Diesel – bio neobsahuje E 10 – obsahuje 10% bio složky (etanolu) Budete ovšem platit větší cenu za tzv. prémiový benzín. Co to je ETBE? Ethyl-terc. butyl éter. Potenciální náhrada MTBE v automobilových benzínech za účelem zvýšení podílu „biosložek“ využívaných jako motorová nebo jiná paliva. Jeho výroba je obdobná jako u MTBE a vychází z etanolu a izobutenu Vzhledem k tomu, že jako zdroj použitého etanolu se uvažuje výhradně líh vznikající kvašením zemědělských produktů, je výroba ETBE z podstatné části kryta surovinou z obnovitelných zdrojů. Přídavek ETBE do motorových benzínů nepředstavuje technický problém, protože ETBE (stejně jako MTBE) má vysoké oktanové číslo, je s benzínem neomezeně mísitelný a má poměrně nízkou tenzi par. Tím se ETBE stává z hlediska kvality konečného produktu – automobilového benzinu – méně problematickou než mísení etanolu přímo do benzinu.   Když budete jezdit na benzín E 10 – nesmíte jej nechat v nádrži přes zimu, pokud nejezdíte autem, nesekáte sekačkou trávu. Jeho skladovatelnost je max. 3 měsíce, k oddělování bioložky a vázané vody dochází už v průběhu jednoho měsíce a dělá pak velké problémy při startování. Kovové nádrže silně rezivějí, díky lihu v nádrži vnikají bludné proudy a poškozují palivová čerpadla, když jsou elektrická, líh vyplavuje změkčovadla z plastů (lámou se palivová vedení, plastové díly vstřikování). Spotřeba benzínu vzroste průměrně o 4,5%. Pokud budete jezdit na E 10, je potřeba u starších aut provést změnu nastavení poměru vzduch – benzín (pokud to vůbec jde), zkrátit interval výměny motorového oleje na 2/3, pokaždé se musí měnit filtr, častěji se musí měnit svíčky v motoru (pokud je to benziňák). Ani dvoutakty na E 10 nejedou dobře – musí se přidávat více oleje do benzínu a pravidelně se musí vyjíždět nádrž. Pokud máte doma sud bolševického benzínu – radujte se, jeho životnost byla prakticky neomezená (na benzín od Wehrmachtu také dodnes nastartujete). Zelené šílenství pokračuje dál („Babišovy řepné chrásty“ v benzínu nemají s ekologií nic společného, je to obrovský byznys). Evropský parlament na začátku července 2016 schválil emisní limity pro stroje poháněné spalovacími motory, které nejsou určené k dopravě po silnicích, jako jsou například sekačky na trávu, lodě, buldozery či dieselové lokomotivy. Podle europoslanců zplodiny z těchto strojů zatěžují životní prostředí, a proto by se jich měla týkat podobná omezení, jaká už platí například u automobilů.

 Pro nová pravidla zvedlo ruku 623 evropských poslanců, včetně českých, proti jich bylo pouhých 57.   Předejdu Vaší divoké diskusi. Na co budou jezdit starší auta a motorky?   Na to, co bude bez biosložky. Fiaty mající vysokootáčkové motory budou patrně ve výhodě u vysokooktanových benzinů. Dvoutakty (Trabi, Jawa, ČZ…)? Při vyšším obsahu bio složky se špatně rozpouští olej a motory se rychleji opotřebují. Hodně stará auta už před válkou jezdila na lihobenzín – po seřízení by mohla zase jezdit. Jenomže kdysi byla těsnění samá kůže, fíbr, korek, metaloplastik, apod. Nevíte co je to metaloplatsik? Mám ho doma ještě část role. Z něj se vysekávala tesnění pro motory, zejména pod hlavy a ventilová víka.   Napadá mně jedině tato hláška. Varování říšského ministra zdravotnictví: Pančování benzínu etanolem způsobuje sebevraždu motoru. A někteří z Vás se pořád diví, proč manželé Poláškovi pořád kupují stará jízdní kola a postupně s nimi plní půdu na svém domě…   Musím ještě něco přidávat do benzínu? Ano – v řadě případů musíte.   Do všech veteránů, které ještě nemají tvrzená sedla ventilů, musíte přidávat náhražku tetraetylu olova –přípravek Vif Benadit Ba na bázi sloučenin draslíku (100 ml, cca 25 Kč se přidá na 40 l benzínu). Obchodní název je BENADIT BA FORTE. Např. Benadit (nebo nějaký jiný adekvátní přípravek) byste měli přidat i do nádrže JAWY 500 OHC – původně byla konstruována na benzín s oktanovým číslem 65 (rozpínal se a hořel pomaleji).

 Pozor: Nesmíte přidat do nádrží benzínových aut s katalyzátorem!   Do nádrže kterých aut musíte přidat Benadit:   Všechny Fiaty s benzínovým motorem do roku výroby cca 1983-85: …Fiat 500, 600, 850, Fiat 124 včetně Coupé a Spider, 125, 126, 127 včetně Sport, 128 včetně Sport Coupé (také starší X 1/9 bez katalyzátoru a vstřikování), 130, 131 včetně Sport, Ducato 1.8; FSO a FSM (127p, 126p, 127p, 131p, Polonez) – všechny typy. Fiat Fiorino Mk I, Panda Mk I, Ritmo, Regata a Uno mají tvrzená sedla, pokud mají motory typu FIRE. Alfa Romeo – zhruba od roku 1983 mají mít všechny tvrzená sedla ventilů. Starší Fiaty mají hliníkové hlavy a vsazená sedla z litiny tř. 422431 – tudíž se musí chránit proti zaklepávání a obrušování přísadou. Majitelé posledních Fiatů 126p s katalyzátorem EURO 1 také nemusí přidávat přísadu. Zastava – všechny typy nemají tvrzená sedla. Lancia – A 112, Beta, Delta, Gamma, Prisma, Thema, Trevi a Y 10 (starší modely) nemají tvrzená sedla. SEAT Fura a Panda nemají tvrzená sedla. Tvrzená sedla mají všechny typy Žiguli, Lada a VAZ od začátku výroby, naproti tomu všechny starší Volhy a UAZy nemají tvrzená sedla. Tvrzená sedla nemají všechny Tatry až do typu 613.4 a motoru č. 10740 a výše. Tvrzená sedla nemají všechny Škody až do typu 742 (Maxík) a 743 (Rapid) včetně s výjimkou motorů 135 a 136: hlava bočního nálitku a bez vývrtu do 6/ 1992, znak Škoda natřen bíle – provoz jen s Benaditem; hlava nálitku s vývrtem do 6/1992, znak Škoda natřen modře – tvrzená sedla, bez Benaditu; hlava nálitku bez vývrtu od 6/1992, znak Škoda natřen zeleně – tvrzená sedla, bez Benaditu. Wartburgy a Trabanty se čtyřdobými motory – majitelé nemusejí přidávat Benadit. Do dvoutaktů se Benadit nelije.   Pokud jste si schovali naše perspektivní varování z roku 2016, už tehdy jsme varovali, že se blíží datum, kdy budeme shánět do starých aut použitelný benzín jako banány a mandarinky za bolševika. Ten čas už je tady. Na rozdíl od strašení děsivou dodatkovou ekodaní doba dominantního „biosajrajtu“ přichází. Proto z principu nevolím a nebudu volit sluníčkáře, slunečnice, třešňový sad a krocany.  

Mgr. Jaromír Polášek, předseda Old Fiat Clubu

Fotogalerie: Z naší pošty

Záznamy: 1 - 10 ze 11
1 | 2 >>